Uljna (ili mašinska) hidraulika kao pojam podrazumeva širok
spektar stručnih pojmova iz oblasti mašinstva, koji se odnose na projektovanje,
izradu, eksploataciju i održavanje sistema za prenos energije pomoću tečnih
fluida pod pritiskom.
Mašinska hidraulika je zasnovana na teorijskim podlogama iz mehanike fluida, ili je možda bolje reći, oblasti mehanike fluida koja se zove hidromehanika. Hidromehanika se deli na dve celine:
Mašinska hidraulika je zasnovana na teorijskim podlogama iz mehanike fluida, ili je možda bolje reći, oblasti mehanike fluida koja se zove hidromehanika. Hidromehanika se deli na dve celine:
- Hidrostatiku (koja proučava ponašanje sistema* kada fluid miruje) i
- Hidrodinamiku (koja proučava ponašanje sistema* kada se fluid kreće).
*Sistem, na koji se ovde misli, čine fluid i fizičke
veličine koje ga dovode u odgovarajuće stanje kretanja ili mirovanja
Iz hidrostatike proizilaze principi koji predstavljaju suštinu rada zapreminskih pumpi i motora, dok iz hidrodinamike proizilaze principi na kojima funkcionišu hidrodinamički (strujni) uređaji.
Zašto i gde se primenjuju zapreminske pumpe i
motori?
Prvo treba reći da pored pomenutog postoje i drugi pogonski
sistemi koji se koriste u inženjerskim aplikacijama a to su:
- pneumatski,
- električni,
- mehanički i
- kombinovani (hibridni).
Kada
će neki od pomenutih pogona biti iskorišćen, naravno zavisi od
mnoštva tehno-ekonomskih faktora, odnosno prednosti i nedostataka svakog
pogonskog sistema pojedinačno. Kada se određuje da li će neki pogonski
sistem biti ugrađen, sprovodi se uporedna analiza kojom se određuje
odnos: snage P [kW] (koju sistem treba, tj. može da obezbedi), mase
m [kg] (koju pogonski sistem ima) i zapremine V [m^3] (koju pogonski
sistem zauzima - vezano za prostorna ograničenja sklopa). Upoređivanjem ovih
veličina dolazi se do dobitne kombinacije. Nepisano pravilo je da kod tehničkih sistema koji zahtevaju snagu ≥ 10 kW, hidraulički pogonski sistem nema alternativu.
Još jedan bitan parametar koji treba posmatrati u celoj ovoj priči jeste i ukupni stepen iskorišćenja sistema η [-], koji ukazuje na količinu energetskih gubitaka u sistemu. Za početak dovoljno je poznavati pomenute parametre i na osnovu istih doneti sud o primeni nekog od dostupnih rešenja.
Jednostavnost upravljanja i velika pouzdanost hidrauličkih sistema u manipulisanju sa veoma velikim dinamičkim i statičkim opterećenjima su glavni razlozi zašto se hidraulički pogonski sistem primenjuje u nekoj aplikaciji. Za razliku od elektromehaničkih prenosnika (koji se inače najviše koriste industrijskim ili drugim aplikacijama), hidraulički pogon u eksploataciji sa velikim opterećenjima, generiše mnogo manje toplote u radu, ima mnogo manju masu, zauzima mnogo manji prostor, itd.
Primena zapreminskih pumpi i motora, može se primetiti kod aplikacija gde su velike radne sile, a najčešći primeri su:
Još jedan bitan parametar koji treba posmatrati u celoj ovoj priči jeste i ukupni stepen iskorišćenja sistema η [-], koji ukazuje na količinu energetskih gubitaka u sistemu. Za početak dovoljno je poznavati pomenute parametre i na osnovu istih doneti sud o primeni nekog od dostupnih rešenja.
Jednostavnost upravljanja i velika pouzdanost hidrauličkih sistema u manipulisanju sa veoma velikim dinamičkim i statičkim opterećenjima su glavni razlozi zašto se hidraulički pogonski sistem primenjuje u nekoj aplikaciji. Za razliku od elektromehaničkih prenosnika (koji se inače najviše koriste industrijskim ili drugim aplikacijama), hidraulički pogon u eksploataciji sa velikim opterećenjima, generiše mnogo manje toplote u radu, ima mnogo manju masu, zauzima mnogo manji prostor, itd.
Primena zapreminskih pumpi i motora, može se primetiti kod aplikacija gde su velike radne sile, a najčešći primeri su:
- Dizalice,
- Prese,
- Rampe,
- Građevinske mašine,
- Mašine u rudarstvu,
- Alatne mašine,
- Uređaji za navođenje oruđa na brodovima, avionima, tenkovima,
- Uređaji za upravljanje avionima, brodovima, drumskim vozilima, itd.
Hidraulička dizalica sa mehanizmom u obliku makaza
Hidraulička kovačka presa sa radnom silom od 10000 tona
Hidraulička rampa za istovar teretnih vozila
Standardna građevinska mašina - hidraulički bager
Najveće vozilo na svetu teško 13500 tona - bager roto-kopač rude uglja
Dora - nemački top kalibra 800 mm iz drugog svetskog rata koji je bio težak 1350 tona
Hidraulički sistem za izbacivanje točkova i kočenje na avionu
Hidraulički pogon za obrtanje i usmeravanje propelera za brodove
Falkirk prevodnica u Škotskoj koja spaja kanale Forth i Clyde
Hidraulički egzoskelet koji čoveku omogućava podizanje težih predmeta
Hidrauličko servo upravljanje kod drumskih vozila
Mašina za obaranje i seču drvenih stabala koja se lakše prilagođava terenu zahvaljujući tome što umesto točkova ima 6 nogu
Postoji još mnogo primera primene hidrauličkih pogonskih sistema, ali je ovo sasvim dovoljno da se stekne opšta slika o slučajevima i mogućnostima primene hidraulike.
Нема коментара:
Постави коментар